Norgesuniversitetet har blitt Diku – Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning. Det vil komme et nytt nettsted tidlig 2019.

aktiv læring

40 mill til studentaktiv læring og læringsfremmende vurdering

studenter samarbeider

Diku lyser ut 40 millioner kroner til prosjekter som skal utvikle og prøve ut studentaktive læringsformer og læringsfremmende vurderingsformer.

Nytt notat om digitalisering for utdanningskvalitet og aktiv læring

Utsnitt av omslagsbilde: Studenter samarbeider rundt en bærbar PC

Færre av søknadene om midler fra Norgesuniversitetet fokuserer nå på teknologien i seg selv. I stedet søker de å løse faglige eller pedagogiske og didaktiske utfordringer.

Stor suksess med digitalisert videreutdanning

Styrt selvstudium, jevn studieprogresjon og aktiv læring har vært nøkkelen til suksess for videreutdanningen UiB tilbyr i samarbeid med utdanningsselskapet Addisco. 

Mer fleksibelt og aktivt studium med digitalt case

Ekteparet Louisa Rød og Knut Trå.

Det fiktive paret Louisa Rød og Knut Trå og familien deres ble utviklet for å få mer studentaktive metoder inn i sykepleierutdanningen ved NTNU Gjøvik.

– Ja, man kan lære seg arabisk på nett

Det er konklusjonen etter at UiB for første gang har gjennomført et nettbasert innføringskurs i arabisk, basert på prinsippene for omvendt undervisning. 

Ny læringslab i Media City Bergen

Gjennom utstrakt samarbeid og tverrfaglig kompetanse på pedagogikk og teknologi, skal den nye læringslaben i Media City Bergen bidra til å fornye undervisningen ved UiB.

Fleksibilitet og samarbeidslæring viktig for studenter i jobb

Ved Høgskolen i Innlandet bruker de digital teknologi for å fremme refleksjon, samarbeid og læring i organisasjons- og ledelsesfag for arbeidslivet. 

Digitale løsninger støtter opp om aktive læringsformer

Prosjektleder Inger Therese Øvrum og emneansvarlig Siv Merethe Kapstad i HSN-prosjektet "Gangen i en barnevernsak".

En digital dynamisk læringssti har gitt større fleksibilitet i barnevernspedagogutdanningen ved Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN). 

Interaktive læringsressurser ga mer aktive MOOC-studenter

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Bruk av interaktive læringsressurser er positivt for studentenes selvstudier, er erfaringen fra MOOC-en "Det digitale bibliotek" ved Nord universitet. 

Sider