NU

Bruk godt norsk språk i markedsføringen – få mange flere kunder

I noen sammenhenger kan det være sant at et bilde sier mer enn tusen ord, men når det gjelder markedsføring er det viktig ikke å glemme teksten. Det er ikke uten grunn at annonsering via Google, som per i dag fortsatt i all hovedsak er tekstbasert, er en helt dominerende markedsføringskanal. Derfor er det også viktig å bruke godt norsk språk, både digitalt og i den fysiske verden.

Språk som signaliserer profesjonalitet

Språk har mye å si når det gjelder å kommunisere at en virksomhet er til å stole på. Det er viktig innenfor de aller fleste bransjer, og det er sjelden rom for åpenbare stavefeil eller dårlig språk. Når du bruker for eksempel plakatrammer eller foliering på en fasade, er det ekstra viktig at teksten er korrekt.

Selvfølgelig er det stor forskjell mellom ulike bransjer når det gjelder nøyaktig hvor viktig det er med helt riktig språk, for eksempel tatt i betraktning ulike lover og regler for produktinformasjon. Likevel finnes det egentlig ingen unnskyldning for ikke å ta en ekstra runde med korrektur for å unngå enkle feil.

Et språk som er tilpasset målgruppen din

Samtidig som språket skal være korrekt og riktig, trenger det ikke å være tørt og kjedelig. Selv tradisjonelle bransjer, som banker og forsikringsselskaper, kan ta seg relativt store friheter når det gjelder å bruke et litt mer fargerikt og malerisk språk. Det viktige er at teksten er i harmoni med både produktet du tilbyr og virksomhetens profil.

En utvikling kjennetegnet av alt mer komprimerte budskap, for eksempel sosiale medier som alt mer preges av korte videoer, stiller også alt større krav til at tekstinnhold skal være enkelt og lett tilgjengelig. Noen vil kanskje hevde at det dreier seg om en fordumming av markedskommunikasjonen, men med godt språk er det mulig å si svært mye med få ord – og tiltrekke seg mange nye gode kunder.