Hvordan utforske handling og tema i et variert utvalg av barne- og ungdomslitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk

Utforsk handling og tema i et variert utvalg av barne- og ungdomslitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk

Hei! Jeg er norsklæreren hos Norgesuniversitetet.no, og jeg vil i denne artikkelen ta deg med på en spennende og lærerik reise inn i barne- og ungdomslitteraturens verden. Vi skal utforske handling og tema i et variert utvalg av bøker på bokmål, nynorsk og i oversettelse fra samisk. Så ta på deg lesebrillene – her kommer en lang rekke tips og innspill som får deg til å se norske og samiske barne- og ungdomsbøker i et helt nytt lys!

Grunnleggende begreper: bokmål, nynorsk og samisk

Før vi dykker ned i handling og tema, la oss først slå fast hva vi mener med bokmål, nynorsk og samisk. Bokmål og nynorsk er de to offisielle norske skriftspråkene, mens samisk er et eget urfolksspråk som brukes av samene i Norge, Sverige, Finland og Russland. I denne artikkelen utforsker vi barne- og ungdomslitteratur skrevet på både bokmål, nynorsk og oversatt fra samisk.

Hva er handling og tema i litteratur?

Handling og tema er to viktige begreper i litteraturen. Handlingen forteller oss hva som skjer i en bok, mens temaet er den underliggende meningen, eller budskapet, i historien. Temaet kan også være en sentral problemstilling eller et spørsmål som forfatteren ønsker å utforske.

Eksempler på populære bøker og deres handlinger og temaer:

Barnebøker på bokmål

– Anne på Bjørkly av Lucy Maud Montgomery: Handlingen handler om den foreldreløse jenta Anne som blir adoptert av et eldre søskenpar. Temaene i boken inkluderer familie, vennskap og identitet.

Barnebøker på nynorsk

– Ein sommar med ragnarokk av Eiliv Eidesen: Boken følger Jon, som fordriver sommeren i Onarheim. Handlingen er preget av både humor og dramatikk, med temaer som vennskap, miljø og kultur.

Barnebøker oversatt fra samisk

– Lunkulit Ammulja av Åsa Larsson og Ingela Korsell, oversatt av Laila Stien: Boken tar for seg mysteriet rundt spøkelseshunden Lunkulit Ammulja og de to barna som prøver å løse gåten. Handlingen er fylt med spenning, og temaer som vennskap og samisk kultur blir utforsket.

Ungdomsbøker på bokmål

– Hater av Ingelin Røssland: I denne boken møter vi 19 år gamle Annette som utdanner seg til å bli en av Oslo-politiets aller skarpeste bevæpnede inspektører. Temaer som blir belyst: makt, ære og hva vi kan være villige til å ofre for folk vi elsker.

Ungdomsbøker på nynorsk

– Eg kom for å elske av Heidi Sævareid: Boken handler om kjærligheten mellom to ungdommer, Jim og Elin, og de vanskelige valgene de må ta. Temaene som blir belyst inkluderer kjærlighet, forhold og personlig vekst.

Ungdomsbøker oversatt fra samisk

– Ilmmiid gaskkas av Sigbjørn Skåden, oversatt av Inga Ravna Eira: Denne diktsamlingen reflekterer over hva det vil si å være ung og samisk i dag. Temaene spenner fra identitet og kulturmøter til natur og kjærlighet.

Jobbe med handling og tema i egen skriving

Nå som vi har sett eksempler på handling og tema i et variert utvalg av barne- og ungdomslitteratur, kan kanskje du få inspirasjon til å skrive din egen historie! Men hvordan utvikler man en spennende og engasjerende handling? Og hvordan velger man et aktuelt og relevant tema?

Tips og råd for å skrive barne- og ungdomslitteratur på bokmål, nynorsk og i oversettelse fra samisk

1. Tenk på din målgruppe: Hva interesserer barn og ungdom i dag?2. Finn et tema som engasjerer, enten det er aktuelle samfunnsspørsmål, historiske begivenheter eller helt personlige opplevelser.3. Lag en engasjerende og troverdig hovedkarakter som leseren kan relatere seg til.4. Bygg opp spenning og konflikt gjennom handlingens forløp.5. Husk å gi rom for refleksjon og læring i historien, slik at både barne- og ungdomslesere kan utvikle sin forståelse av temaene du presenterer.Husk at øvelse gjør mester, og drømmer du om å bli en forfatter av barne- og ungdomslitteratur, er det bare å sette i gang og skrive! Lykke til!