aktiv læring

– Ja, man kan lære seg arabisk på nett

Det er konklusjonen etter at UiB for første gang har gjennomført et nettbasert innføringskurs i arabisk, basert på prinsippene for omvendt undervisning. 

Ny læringslab i Media City Bergen

Gjennom utstrakt samarbeid og tverrfaglig kompetanse på pedagogikk og teknologi, skal den nye læringslaben i Media City Bergen bidra til å fornye undervisningen ved UiB.

Presentasjoner og videoer fra Høstkonferansen 2017

Årets høstkonferanse ble arrangert i Tromsø 27.-28. september. Presentasjonene og videoer fra to lærerike dager er nå tilgjengelig. 

Fleksibilitet og samarbeidslæring viktig for studenter i jobb

Ved Høgskolen i Innlandet bruker de digital teknologi for å fremme refleksjon, samarbeid og læring i organisasjons- og ledelsesfag for arbeidslivet. 

Digitale løsninger støtter opp om aktive læringsformer

Prosjektleder Inger Therese Øvrum og emneansvarlig Siv Merethe Kapstad i HSN-prosjektet "Gangen i en barnevernsak".

En digital dynamisk læringssti har gitt større fleksibilitet i barnevernspedagogutdanningen ved Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN). 

Bli med på Høstkonferansen 2017

Tromsø by

Norgesuniversitetets Høstkonferanse arrangeres 27. og 28. september i Tromsø. Program og påmelding er nå klart. 

Interaktive læringsressurser ga mer aktive MOOC-studenter

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Bruk av interaktive læringsressurser er positivt for studentenes selvstudier, er erfaringen fra MOOC-en "Det digitale bibliotek" ved Nord universitet. 

App øker motivasjonen for å lære arter

Da biologistudentene ved UiB fikk en app for å identifisere arter, økte motivasjonen betydelig.

Tradisjonell undervisning dominerer i høyere utdanning

Lærer underviser studenter på tavle.

Selv om de fagansatte mener studentaktiv undervisning gir best læringsutbytte, er forelesninger fortsatt den mest brukte undervisningsmetoden på norske universiteter og høyskoler. 

Sider