Første gang jeg planla langkjøring med elbil
Jeg husker første gang jeg skulle planlegge langkjøring med elbil – det var faktisk ganske overveldende. Hadde nettopp kjøpt min første elbil, en Tesla Model 3, og skulle fra Oslo til Trondheim for å besøke familien. Altså, jeg hadde hørt alle historiene om folk som ble strandet langs veien, og må innrømme at jeg var litt nervøs. Men nå, etter å ha kjørt tusenvis av kilometer på langtur med elbil, kan jeg si at det er mye enklere enn det virker – hvis du bare vet hvordan du skal planlegge det.
Det som gjorde meg mest usikker i starten var alle de ukjente faktorene. Hvor mange ladestoppene trenger jeg? Hvor lang tid tar det å lade? Hva hvis ladestasjonen er opptatt eller i stykker? Disse spørsmålene holdt meg våken natten før den første turen. Men etter å ha gjort dette mange ganger nå, har jeg lært at god planlegging er nøkkelen til en suksessfull langkjøring med elbil.
Første gang jeg prøvde meg på dette, bommet jeg totalt på planleggingen. Jeg trodde det bare var å kjøre til batteriet var tomt og så lade til fullt igjen. Det var en kostbar lærepenge! Jeg sto i en time og 20 minutter på Circle K Lillehammer og ventet på at bilen skulle bli fulladet, selv om jeg bare trengte å lade til 60% for å komme til neste stopp. Den dagen lærte jeg at planlegge langkjøring med elbil handler om mye mer enn bare å finne ladestasjoner.
Grunnleggende forståelse av elbilens rekkevidde
Når jeg først begynte å planlegge langkjøring med elbil, trodde jeg naivt at den oppgitte rekkevidden var det jeg kunne stole på. Men virkeligheten er mer kompleks enn som så. Min Tesla Model 3 Long Range har teoretisk 614 km rekkevidde, men jeg har aldri klart å kjøre så langt på en ladning i praksis.
Gjennom mine egne erfaringer har jeg lært at det er flere faktorer som påvirker rekkevidden dramatisk. Temperatur er den største spillbrekkeren. I fjor vinter, da det var minus 15 grader, mistet jeg nesten 40% av rekkevidden sammenlignet med sommerkjøring. Det var en kald dusj (bokstavelig talt) da jeg skjønte at jeg måtte planlegge helt annerledes for vinterkjøring.
Hastighet er den andre store faktoren. Jeg pleier å kjøre i 90 km/t på langtur nå, selv om fartsgrensen er 110 km/t. Hvorfor? Fordi energiforbruket øker eksponentielt med hastigheten. Ved 110 km/t bruker jeg omtrent 30% mer energi enn ved 90 km/t. Det høres ikke så ille ut, men det kan bety forskjellen mellom å komme frem til ladestasjonen eller ikke.
Faktorer som påvirker rekkevidde i praksis
- Temperatur: Under 5 grader celsius merker du tydelig redusert rekkevidde. Min erfaring er at du kan regne med 20-40% mindre rekkevidde om vinteren
- Kjørehastighet: Over 90 km/t begynner energiforbruket å øke kraftig. Jeg sparer faktisk tid totalt ved å kjøre litt saktere og trenge færre ladestopp
- Vekt og last: Full bil med bagasje og fire personer merkes tydelig på forbruket
- Terreng: Oppover E6 til Trondheim bruker mye mer energi enn nedover til Kristiansand
- Vind: Kraftig motvind kan øke forbruket med 15-20%
Det jeg har lært er å alltid regne med 20% mindre rekkevidde enn det som står på instrumentpanelet. Dette gir meg en buffer som har reddet meg flere ganger. Særlig vinterstid pleier jeg å være enda mer konservativ i planleggingen.
Ladeinfrastruktur og ladestrategi
Etter å ha prøvd alle mulige ladestrategier (og gjort de fleste feilene man kan gjøre), har jeg utviklet det jeg kaller «60-20-regelen». Den går ut på at jeg lader til maksimalt 60% på hurtigladere, og jeg lader når batteriet er på rundt 20%. Hvorfor akkurat disse tallene? Jo, det handler om ladehastigheten.
Første gang jeg skulle til Stavanger, gjorde jeg den klassiske nybegynnerfellen: Jeg ladet til 100% på hver stasjon. Det tok evig lang tid! Ladehastigheten synker drastisk etter 60%, så de siste 40% tar nesten like lang tid som de første 60%. Jeg sto i nesten to timer totalt på lading den turen, når jeg kunne klart meg med 45 minutter med bedre strategi.
Mine foretrukne ladeoperatører
Gjennom årene har jeg prøvd de fleste ladeoperatørene i Norge, og noen er definitivt bedre enn andre. Her er min personlige erfaring:
Operatør | Pålitelighet | Pris per kWh | Mine erfaringer |
Tesla Supercharger | Meget høy | 3,79-4,99 kr | Raskest og mest pålitelig, men kun for Tesla |
Ionity | Høy | 6,90 kr | Dyr, men meget rask lading. Ofte ledig |
Circle K | Middels | 4,50-5,50 kr | Greit utvalg, men varierende kvalitet |
Mer | Middels | 4,90-5,90 kr | Mange stasjoner, men ofte opptatt |
Det jeg har lært er at det lønner seg å ha apper og ladebrikker til flere operatører. Jeg har opplevd at ladestasjonen jeg hadde planlagt å bruke var ute av drift, og da er det gull verdt å ha alternativer tilgjengelig.
Strategisk lading for langkjøring
Min ladestrategi har utviklet seg mye gjennom årene. I dag planlegger jeg ladestopppene mine slik at de sammenfaller med naturlige pauser. Jeg lader mens jeg spiser lunsj, tar kaffepause eller handler på butikken. På den måten føles ikke ladingen som bortkastet tid.
En ting jeg alltid gjør nå er å sjekke ladestasjoner i sanntid før jeg kjører. Jeg bruker appen PlugShare for å se om det er ledig, og ChargeMap for å se pålitelighetsstatistikk. Det har skjedd at jeg har endret ruten underveis fordi ladestasjonen jeg hadde planlagt var opptatt eller i stykker.
Planleggingsverktøy og apper
Når det kommer til å planlegge langkjøring med elbil, har jeg prøvd nesten alle apper og nettsider som finnes. Noen er briljante, andre er helt håpløse. La meg dele mine favoritter basert på års erfaring.
Bilens innebygde ruteplanlegger bruker jeg alltid som utgangspunkt. Min Tesla planlegger automatisk ladestoppene, og den har blitt mye bedre de siste årene. Men jeg stoler ikke blindt på den lengre. Særlig om vinteren kan den være altfor optimistisk med tanke på rekkevidde og ladetid.
Mine anbefalte planleggingsverktøy
ABRP (A Better Route Planner) er hands down den beste ruteplanleggeren for elbil jeg har prøvd. Den tar hensyn til vær, terreng, kjørestil og til og med hvilken type bildekk du har. Jeg bruker den til alle langkjøringer nå. Den koster 50 kroner i måneden for premium-versjonen, men det er helt verdt det etter min mening.
PlugShare er appen jeg bruker mest til å finne ladestasjoner. Den viser sanntidsstatus, anmeldelser fra andre brukere, og bilder av ladestasjonen. Jeg har reddet meg selv for flere skuffelser ved å lese kommentarene først. Folk skriver ofte hvis en ladestasjon er treig, dyr eller vanskelig å finne.
ChargeMap bruker jeg mest til å se oversikt over priser og få tilgang til mange ladeoperatører gjennom én app. De har også en pass-ordning som gir rabatt hos mange operatører, men jeg har ikke regnet ut om det lønner seg for min kjøring ennå.
Hvordan jeg planlegger en langkjøring steg for steg
Når jeg skal planlegge langkjøring med elbil, har jeg utviklet en rutine som fungerer hver gang:
- Sjekk været: Jeg bruker Yr.no til å se temperatur og vind langs hele ruten. Dette påvirker planleggingen kraftig
- Beregn realistisk rekkevidde: Jeg trekker fra 20-30% av oppgitt rekkevidde avhengig av værforhold
- Planlegg hovedrute: Jeg legger inn start og mål i ABRP med korrekte innstillinger for bil og vær
- Sjekk ladestasjoner: Jeg verifiserer alle foreslåtte ladestasjoner i PlugShare og leter etter alternativer i nærheten
- Planlegg måltider: Jeg prøver å legge ladestoppene til steder hvor jeg kan spise eller handle
- Legg inn buffer: Jeg legger alltid til 30 minutter ekstra tid for uforutsette hendelser
Dette høres kanskje omfattende ut, men etter å ha gjort det mange ganger tar det bare 10-15 minutter å planlegge en tur. Og det er så mye bedre enn å stresse underveis fordi man ikke har planlagt godt nok.
Kostnadskalkulator for elbil-langkjøring
En av de tingene jeg blir mest spurt om når folk vurderer elbil, er kostnadene ved langkjøring. Etter å ha ført detaljert regnskap over mine elbilturer de siste tre årene, kan jeg gi ganske presise tall på hva det faktisk koster.
Hjemmelading koster meg rundt 1,50 kr per kWh med min Hafslund-avtale. Det betyr at en full «tank» (75 kWh i min bil) koster rundt 112 kroner hjemme. Det samme batteriet ville kostet meg mellom 280-520 kroner å lade på hurtigladere, avhengig av operatør og tidspunkt.
Sammenligning av ladekostnader
For å gi et konkret eksempel kan jeg dele kostnadene fra min siste tur Oslo-Bergen:
Ladetype | Pris per kWh | Total energi | Kostnad | Sammenligning bensin |
Hjemmelading | 1,50 kr | 120 kWh | 180 kr | 750 kr (15 kr/liter) |
Hurtiglading | 4,50 kr | 90 kWh | 405 kr | 750 kr (15 kr/liter) |
Ionity hurtiglading | 6,90 kr | 90 kWh | 621 kr | 750 kr (15 kr/liter) |
Som du ser, er det fortsatt billigere enn bensin selv med dyr hurtiglading, men forskjellen er ikke så dramatisk som mange tror. Det er hjemmeladingen som virkelig gir besparelser.
Min personlige kostnadserfaring
Jeg har kjørt omtrent 45 000 km med elbil de siste tre årene, hvorav rundt 15 000 km har vært langkjøring. Mine totale «drivstoff»-kostnader har vært:
– Hjemmelading: 4 200 kroner (70% av ladingen)
– Hurtiglading: 3 800 kroner (30% av ladingen)
– Totalt: 8 000 kroner for 45 000 km
Sammenlign dette med en bensinbil som bruker 0,7 liter per mil (ganske vanlig for en familiebil): 45 000 km × 0,07 × 15 kr = 47 250 kroner. Altså har jeg spart nesten 40 000 kroner på «drivstoff» på tre år. Det er ikke verst!
Sesongtilpasninger og værforhold
Hvis det er én ting jeg har lært om å planlegge langkjøring med elbil, så er det at årstiden har ENORM betydning. Den første vinterturen min var en real lærepenge. Jeg hadde planlagt som om det var sommer, og det gikk nesten galt.
Det var en særlig kald februardag i 2022 da jeg skulle til Lillehammer for å gå på ski. Temperaturen var minus 18 grader, og jeg hadde ikke regnet med hvor mye kuldegrader påvirker batteriet. Halvveis dit skjønte jeg at jeg ikke kom til å klare det til den planlagte ladestasjonen. Heldigvis fant jeg en Circle K på Hamar hvor jeg kunne få nok strøm til å komme videre, men det var stressende.
Vinterkjøring med elbil
Vinterkjøring krever helt annen planlegging. Batteriet mister kapasitet i kulda, og du bruker mye energi på oppvarming. Mine erfaringer med vinterkjøring:
- Rekkevidde: Regn med 30-40% mindre rekkevidde under -10 grader
- Forvarmning: Alltid forvarm bilen mens den står i laderen – dette sparer mye energi senere
- Kjøremønster: Kjør enda roligere om vinteren for å spare energi
- Ekstra planlegging: Ha alltid en plan B for lading, og reis gjerne ikke alene om vinteren
Jeg har utviklet en vinterstrategi hvor jeg aldri planlegger å bruke mer enn 60% av oppgitt rekkevidde mellom ladestasjoner. Det høres konservativt ut, men det har funket hver gang. Dessuten lader batteriet saktere når det er kaldt, så jeg må regne med lengre ladestopp.
Sommerkjøring og varme temperaturer
Sommerkjøring er mye enklere, men det er noen ting å tenke på da også. Klimaanlegget bruker energi, men ikke i nærheten av så mye som oppvarmingen om vinteren. Ved 30 grader og sol merker jeg kanskje 10-15% økt forbruk sammenlignet med perfekt vær.
Det jeg har lært er at det lønner seg å kjøre tidlig på morgenen om sommeren når det er mulig. Mindre trafikk, lavere temperatur, og ofte ledigere ladestasjoner. På sommerferie pleier jeg å starte kjøringen klokka 6 om morgenen – da er det deilig å kjøre, og jeg unngår køer både på veien og ved ladestasjonen.
Pakking og forberedelser for langkjøring
Etter mange år med elbil-langkjøring har jeg lært viktigheten av å pakke smart. Det handler ikke bare om plass, men også om vekt og fordeling av lasten. Ekstra vekt betyr økt energiforbruk, og det kan påvirke planleggingen.
Min erfaring er at 100 kg ekstra last øker forbruket med rundt 5-7%. Det høres ikke så mye ut, men på en lang tur kan det bety en ekstra ladestasjon. Så jeg prøver alltid å pakke så lett som mulig, og jeg fordeler vekten jevnt i bilen.
Min standard pakkeliste for elbil-langkjøring
Gjennom årene har jeg utviklet en pakkeliste som jeg alltid følger. Noen ting er spesifikke for elbil, andre er generelle langturreisetips:
Ladeudstyr og reservedeler:
– Type 2 ladekabel (alltid med, selv om bilen har fast kabel)
– Schuko-ladeadapter (for vanlig stikkontakt i nødsfall)
– Ladebrikker til alle store operatører
– Powerbank til mobilen (hvis GPS-appen tømmer batteriet)
Nødudstyr spesielt for elbil:
– Refleksvest (påkrevd ved alle stopper utenfor bilen)
– Varme klær om vinteren (hvis bilen får problemer og man må vente på hjelp)
– Termos med varm drikke (vinterkjøring)
– Ekstra mat og drikke (ladestasjoner har ikke alltid butikk)
Jeg lærte verdien av ekstra mat den harde måten da jeg sto fast på en ladestasjon på Filefjell en søndag kveld. Ladestasjonen var treg, butikken var stengt, og jeg hadde ikke tatt med nok mat. Etter å ha spist bensinstasjons-pølser til middag den kvelden, pakker jeg alltid ekstra mat nå.
Teknisk sjekk før avreise
Før hver langkjøring gjør jeg alltid en teknisk gjennomgang av bilen. Det tar bare ti minutter, men kan spare meg for mye trøbbel:
- Batterisjekk: Lader til 100% hjemme før avreise (selv om jeg ikke bruker alt)
- Dekk: Sjekker lufttrykk og mønsterdybde – riktig lufttrykk kan spare 5-10% energi
- Væske: Sjekker sprinklervæske (viktig om vinteren)
- Apper: Oppdaterer alle ladeapper og sjekker at de fungerer
- Betalingsmetoder: Kontrollerer at alle ladebrikker og apper har penger/gyldig betalingsinfo
En gang glemte jeg å sjekke at ChargeMap-appen hadde gyldig betalingsinfo, og oppdaget det først da jeg skulle lade på Dombås. Heldigvis fant jeg en annen operatør, men det var unødvendig stress.
Sikkerhet og beredskap på langkjøring
Sikkerhetsaspektet ved elbil-langkjøring er noe jeg har blitt mye mer bevisst på gjennom årene. Det er ikke bare snakk om vanlig trafikksikkerhet, men også elbil-spesifikke risikoer som å gå tom for strøm eller problemer med lading.
Den største frykten mange har er å bli strandet med tomt batteri. Jeg må innrømme at jeg har vært farlig nær noen ganger, spesielt i begynnelsen da jeg ikke planla så nøye. Den verste episoden var på E39 mellom Kristiansand og Stavanger en regnfull høstdag. Jeg hadde regnet feil på forbruket, og kom til ladestasjonen med 3 km rekkevidde igjen. Pulsen var høy de siste kilometerne!
Min personlige beredskapsplan
Etter den episoden utviklet jeg det jeg kaller min «nødsplan» for elbil-langkjøring:
Digitalt beredskap:
– Minst to telefoner med GPS og ladeapper (eller en telefon + en tablet)
– Offline kart lastet ned i tilfelle dårlig dekning
– Alle relevante telefonnumre lagret: bilberging, NAF, ladeoperatører
– Ekstra powerbank som kan lade telefonen flere ganger
Fysisk beredskap:
– Alltid ha MINIMUM 20% batteriprosent som reserve
– Type 2 ladekabel selv om bilen har fast kabel (reserveløsning)
– Vanlig 230V ladekabel for nødsituasjoner
– Varme klær og tepper om vinteren
Det som kanskje virker mest paranoid er at jeg alltid har med meg en vanlig ladekabel for hjemmelading. Den gir bare 2-3 kW, men i en nødsituasjon kan den gi nok strøm til å komme til nærmeste hurtigladestasjon. Jeg har faktisk brukt den en gang da alle hurtigladerne på Lillehammer var ute av drift samtidig.
Hva gjør du hvis alt går galt?
Gjennom NAF-statistikken vet vi at elbilpannet er ganske sjeldne, men de skjer. Min erfaring er at de fleste «pannene» egentlig handler om dårlig planlegging eller brukerproblemer, ikke tekniske feil på bilen.
Hvis du likevel skulle gå tom for strøm, er det viktig å vite at vanlig bilberging ofte ikke kan hjelpe deg. Elbiler må transporteres på flatbed-trailer eller med løftede drivhjul for ikke å skade motorene. NAF og Viking har spesialutstyr for dette, så det er lurt å være medlem i en av disse.
En ting jeg alltid gjør nå er å ringe til ladestasjonen hvis jeg kommer mer enn en time forsinket til en planlagt lading. Mange ladestasjoner har service døgnet rundt, og de kan ofte hjelpe med feilsøking over telefon hvis noe skulle være galt.
Familiekjøring og komfort på langtur
Å planlegge langkjøring med elbil når man har familie er en helt annen øvelse enn å kjøre alene. Jeg lærte dette første gang jeg skulle til Sørlandet med kone og to barn på 6 og 9 år. Plutselig handlet det ikke bare om å komme fra A til B mest mulig effektivt, men om å holde alle fornøyde underveis.
Det positive med elbil og familiekjøring er at ladestoppene tvinger frem naturlige pauser. Barna får strukket seg, vi får spist skikkelige måltider i stedet for å bare kjøre og kjøre. Men det krever helt annen planlegging. Nå må jeg finne ladestasjoner som har lekeplass, skikkelige toaletter, og helst en butikk hvor barna kan kjøpe godteri.
Familievennlige ladestasjoner
Gjennom årene har jeg utviklet en liste over ladestasjoner som fungerer spesielt godt for familier:
Mine top 5 familievennlige ladestasjoner:
- Circle K Hamar: Stor lekeplass, McDonald’s ved siden av, mange ladepoints
- Ionity Rudskogen: Rasteplass med fine områder å gå tur, god utsikt
- Tesla Supercharger Lillehammer: Ved kjøpesenter, kan handle mens bilen lader
- Mer Dombås: Stor butikk, toaletter, ofte ledig
- Circle K Klett: Lekeplass, restaurant, strategisk plassert for Sørlandet-turer
Det jeg har lært er at det lønner seg å bruke litt lengre tid på ladestoppene når man har barn med. Barna får utløp for energi, og jeg slipper å høre «hvor langt er det igjen?» de neste to timene. Plus at bilen får lade skikkelig, så jeg kan kjøre lenger mellom stopppene.
Underholdning og komfort underveis
En stor fordel med elbil på familieturer er at bilen er så stille. Barna kan faktisk sove i baksetet uten motorstøy som vekker dem. Men det betyr også at du hører ALLE diskusjonene og kranglingen mye tydeligere enn i en bensinbil!
Jeg har investert i god underholdning til lange turer: Tablets med nedlastede filmer, lydbok-abonnement, og mange fysiske spill og aktiviteter. Det er også lurt å ha ladere til alle enheter, for det er ikke noe verre enn at tabletten går tom midt i en Disney-film.
Fremtiden for elbil-langkjøring
Etter å ha fulgt utviklingen av elbil-infrastrukturen tett de siste årene, kan jeg si at det skjer utrolig mye. Når jeg startet med elbil i 2020, var det mange steder hvor jeg måtte planlegge nøye for å finne lading. I dag er det sjelden et problem.
Ladeinfrastrukturen utvikler seg i rasende tempo. Bare i løpet av 2023 ble det åpnet over 200 nye hurtigladere i Norge. Mange av de nye stasjonene har også mye høyere effekt – jeg har prøvd 350 kW ladere som kan gi 300 km rekkevidde på 15 minutter. Det er nesten surrealistisk sammenlignet med de første 50 kW laderne jeg brukte for noen år siden.
Teknologiske forbedringer jeg har sett
Batteriutviklingen har også tatt store steg. Nye elbiler har betydelig bedre rekkevidde og raskere lading enn bilen min fra 2020. Noen av vennene mine som har kjøpt nye biler rapporterer om rekkevidder på 400-500 km selv om vinteren, noe som var utenkelig for bare noen år siden.
Det som gleder meg mest er at planleggingsverktøyene blir bedre og bedre. ABRP har blitt mye mer nøyaktig, og bilprodusentene integrerer bedre ruteplanlegging direkte i bilene. Min Tesla har oppdatert navigasjonssystemet flere ganger, og det treffer mye bedre på rekkeviddeberegningene nå enn da jeg kjøpte bilen.
Råd til nye elbileiere
Til alle som vurderer å gå over til elbil og er bekymret for langkjøring, vil jeg si: Bare gjør det! Ja, det krever litt mer planlegging i begynnelsen, men du lærer deg det raskt. Og fordelene er så mange:
– Mye lavere driftskostnader (særlig hvis du kan lade hjemme)
– Stillere og mer komfortabel kjøring
– Ingen utslipp fra bilen (selvfølgelig avhengig av hvor strømmen kommer fra)
– Ofte bedre utstyr og teknologi enn tilsvarende bensinbiler
– Tvungne pauser som faktisk gjør lange turer mer avslappende
Min største anbefaling er å start med kortere langkjøringer først. Kjør Oslo-Hamar eller Oslo-Drammen for å få følelsen av hvordan det fungerer. Bygg opp erfaringen gradvis, og ikke vær redd for å spørre andre elbileiere om tips. Elbil-miljøet i Norge er utrolig hjelpsomt!
Konkrete ruteeksempler og erfaringer
La meg dele noen konkrete ruteeksempler basert på mine egne turer de siste årene. Dette gir deg en idé om hvordan planleggingen fungerer i praksis, og hvilke utfordringer du kan møte på ulike ruter.
Oslo-Bergen: Min mest kjørte rute
Denne ruten har jeg gjort minst 15 ganger nå, og den har utviklet seg fra å være en utfordring til å bli rutine. Distansen er 465 km, noe som betyr at jeg trenger minimum ett ladestopp med min bil.
**Vinter-strategi (oktober-mars):**
– Start: 100% batteri i Oslo
– Første stopp: Nesbyen Circle K (etter ca. 180 km) – lade til 70%
– Andre stopp: Gol Ionity (etter ca. 120 km til) – lade til 80%
– Ankomst Bergen: Ca. 30% batteri igjen
**Sommer-strategi (april-september):**
– Start: 100% batteri i Oslo
– Stopp: Gol Ionity (etter ca. 280 km) – lade til 75%
– Ankomst Bergen: Ca. 20% batteri igjen
Turen tar omtrent samme tid som med bensinbil, rundt 6-7 timer inkludert stopp. Det som er greit med denne ruten er at det er mange backup-alternativer for lading langs veien.
Oslo-Trondheim: Den lange utfordreren
Dette er en av de mer krevende rutene med elbil, særlig om vinteren. 553 km betyr minimum to ladestopp, ofte tre om vinteren. Men det har blitt mye enklere de siste årene med bedre ladeinfrastruktur.
**Min foretrukne vinterstrategi:**
– Start: 100% batteri i Oslo
– Første stopp: Lillehammer Tesla Supercharger (etter 180 km) – lade til 80%
– Andre stopp: Dombås Mer (etter 160 km) – lade til 80%
– Tredje stopp: Berkåk Circle K (etter 140 km) – lade til 70%
– Ankomst Trondheim: 15-20% batteri igjen
Om sommeren klarer jeg ofte å droppe det siste stoppe, men jeg foretrekker å være på den sikre siden. Denne turen tar omtrent 8-9 timer totalt, hvor 45-60 minutter er lading.
Økonomiske aspekter ved elbil-langkjøring
La meg være helt ærlig om økonomien: Elbil-langkjøring er ikke alltid så mye billigere som mange tror, men det kommer an på hvordan du gjør det. Hvis du må bruke mye dyr hurtiglading, kan kostnaden bli ganske høy. Men hvis du planlegger smart, er det fortsatt betydelig billigere enn bensin.
Jeg har ført detaljerte regnskaper over mine langkjøringsturer, og kan dele noen konkrete tall. For eksempel kostet min siste tur Oslo-Stavanger (ca. 500 km) følgende:
**Ladekostnader Oslo-Stavanger:**
– Hjemmelading til 100%: 110 kroner (75 kWh × 1,47 kr/kWh)
– Hurtiglading Kristiansand: 180 kroner (40 kWh × 4,50 kr/kWh)
– Total: 290 kroner
Samme turen med bensinbil (regnet 0,7 liter/mil og 16 kr/liter): 500 km × 0,7 × 16 kr = 560 kroner. Så jeg sparer fortsatt 270 kroner på «drivstoff», selv med en del hurtiglading.
Hvordan optimalisere kostnadene
Gjennom mine erfaringer har jeg funnet flere måter å redusere ladekostnadene på langkjøring:
**Tidsoptimalisering:** Mange ladeoperatører har tid-baserte priser. Ionity koster for eksempel 4,79 kr/kWh på nattetid mot 6,90 kr på dagtid. På en tur til Stavanger kan det spare meg 80-100 kroner ved å lade om natten.
**Medlemskap og abonnementer:** Circle K har et Plus-medlemskap som gir 1 krone rabatt per kWh. For meg som lader mye der, sparer det flere hundre kroner i året. Tesla har også redusert prisene for andre bilmerker på sine Superchargere, noe som er verdt å sjekke ut.
**Strategisk planlegging:** Ved å lade til 60% i stedet for 80% på hurtigladere, halveerer jeg nesten ladetiden og får mer verdi for pengene. De siste 20% tar uforholdsmessig lang tid og er derfor dyre.