Storstilt lansering av internasjonal MOOC i sykepleiehistorie

sykepleieooc-1-cropped.jpg

Prosjektgruppen for "Sykepleie går aMOOC".
Prosjektgruppen for "Sykepleie går aMOOC".

Torsdag 16. februar gikk startskuddet for UiTs første internasjonale MOOC. – En merkedag, sa leder ved institutt for helse- og omsorgsfag, Nina Emaus, da hun erklærte MOOC-en for åpnet.

Det var ingen hvemsomhelst som ønsket velkommen til lanseringen av MOOC-en Nursing Traditions and History in Europe. Selveste Forstanderinnen, i førsteamanuensis Åshild Fauses skikkelse, ledet de fremmøtte gjennom den høytidelige seansen. Først ut på talerlisten var Søster Rigmor, også kjent som Rigmor Furu fra Helsekompetanse, for anledningen ikledd den tradisjonsrike sykepleieruniformen fra Røde Kors. 

– Det har vært mye jobb, men også veldig inspirerende, sa Rigmor Furu, da hun tok salen med på en reise gjennom MOOC-ens tilblivelse. 

Takknemlig for støtten fra Norgesuniversitetet

Arbeidet med sykepleie-MOOC startet allerede i 2013. Furu jobbet da som prosjektleder for eCampus-prosjektet, med masterstudiet i sykepleie som pilot. Hensikten var å fleksibilisere sykepleierutdanningen for å nå ut til flere studenter. 

– På institutt for helse- og omsorgsfag ble jeg kjente med en utrolig inspirerende studieleder i Inger Marie Holm. Da vi begynte å snakke sammen boblet ideene, fortalte Furu. 

Oppmerksomheten rundt MOOC, som står for Massive Online Open Course, var økende på denne tiden, også hjemme i Norge. MOOC-utvalget ble oppnevnt i juni 2013, og la frem sin NOU-rapport MOOC til Norge — Nye digitale læringsformer i høyere utdanning året etter. 

 – Sånn begynte vi å leke med tanken om å lage en MOOC, som er et åpent, gratis kurs på nett, det er fleksibelt og tilgjengelig for mange, forklarte Furu. 

Åshild Fause snakket varmt om sykepleiehistories betydning for faget. Som norsk representant i et europeisk nettverk for sykepleiehistorie, hadde hun et stort kontaktnett ute i Europa. Ideen om en internasjonal MOOC i sykepleiehistorie var sådd. 

– Vi etablerte et prosjekt vi kalte Sykepleie går aMOOC, og søkte om prosjektmidler fra Norgesuniversitetet. Vi er svært takknemlig for støtten vi fikk derfra, sa Furu, og la til at også institutt for helse- og omsorgsfag bidro med e-campusmidler og dekan med strategiske midler. 

UiT og Helsekompetanse har vært pådrivere for prosjektet, med samarbeidspartnere fra Universitetet i Stavanger og Høgskolen i Østfold. I tillegg har seks land i Europa bidratt med forskerkompetanse. Disse er England, Irland, Italia, Danmark, Tyskland og Nederland. 

Ny læringsplattform

Leder for Helsekompetanse, Kirsten Eriksen, sto også på talerlisten under MOOC-lanseringen. Hun takket UiT for et strålende samarbeid. 

– Det har vært produktivt, målrettet og kreativt på alle måter. Jeg syns det er tøft av dere å ta i bruk teknologi til læring, slik dere har gjort med denne MOOC-en. Det viser at dere har skjønt hva studentene vil ha, og hvor dere finner dem: på Internett, sa hun. 

Professor i sykepleie, Ingunn Elstad, fulgte opp: 

– Sykepleie er et praktisk fag, som er mer prosessorientert enn resultatorientert. Historien er en viktig del av faget. Derfor er det så rett å starte med nettopp sykepleiehistorie når universitetet nå lanserer et tilbud på ny læringsplattform, sa hun, før hun avsluttet med å forsikre prosjektgruppen om at hun gleder seg veldig til å gjøre seg kjent med de ulike modulene i kurset. 

Også dekan Arnfinn Sundfjord ved Helsefak, tjenesteutvikler Tore Høgås fra Helsekompetanse og universitetslektor Jan-Thore Lockertsen fra prosjektgruppen holdt innlegg under lanseringen av sykepleie-MOOC-en.

Ta en titt på MOOC-en: http://nursingtraditionhistory.helsekompetanse.no/

Skriv ny kommentar